Zelené zlato

 

Jednou z prvních českých firem, které objevily zlatou žílu v podobě kanabidiolu, je kosmetická značka Cannor. Relativně nový multimilionový byznys tak má ve svých řadách i českého zástupce, který pomalu míří i do zahraničí

Když je řeč o konopí, většině lidí okamžitě vytane na mysli marihuana, potažmo THC. Jenže populární THC je jen jedním ze zhruba stovky kanabinoidů, které jsou v jasně rozeznatelných rostlinách přítomny. Nás zajímá jiná složka: kanabidiol označovaný CBD. Na rozdíl od svého známějšího sourozence není psychotropní, a proto ani není důvod ho ve většině zemí zakazovat. Působí protizánětlivě, antiepilepticky, antioxidačně a analgeticky. Podle některých studií dokonce pomáhá s úzkostmi, depresemi či závislostmi.
Právě tyto vlastnosti mu zajistily oblibu v dnešním světě posedlém zdravím. A tak zatímco v roce 2016 se zkratka CBD ve vyhledávači Google objevovala jen zřídka, během následujících dvou let se vyhoupla mezi největší hity internetu, a od května 2018 je dokonce vyhledávanější než Ježíš Kristus. CBD je také populárnější než Beatles, Kanye West, Taylor Swift a dokonce než pornografický web Pornhub

 

Zlatá žíla

 

Jiné světoznámé hvězdy však zašly ještě dál. Boxer Mike Tyson prostřednictvím své firmy Tyson Holistic Holdings uvedl na trh celou řadu produktů s obsahem CBD, včetně energetického nápoje DwiiNK a analgetického spreje CopperGel. “Nikdo nezná bolest lépe než já. A já vám říkám, že nic vás jí nezbaví lépe, než CopperGel,” propaguje svůj produkt postavený na kanabidiolu boxerský šampion a Světové antidopingové agentury se přitom rozhodně bát nemusí – ta totiž CBD uvedla na seznam povolených látek.
Svou značku kosmetických produktů s obsahem CBD nazvanou Whoopi & Maya má i slavná herečka Whoopi Goldberg, které prý marihuanové výtažky pomohly v období menopauzy. A anglikánská církev změnila po legalizaci marihuany pro léčebné účely v Británii svá vnitřní pravidla a část ze svého několikamiliardového investičního fondu využila pro obchodování s CBD.
Vraťme se ale na zem. I když jsou pozitivní účinky kanabidiolu na zdraví člověka výsledkem lékařských studií, je jasné, že lví podíl na jeho současné popularitě má marketing těžící z všeobecné popularity marihuany. Lidé totiž na slovo marihuana slyší a je jim srdečně jedno, jestli produkty s jejími výtažky obsahují THC, nebo CBD.
V Česku se zatím CBD těší popularitě především jako součást kosmetických produktů. Jednou z nejúspěšnějších firem v tomto oboru je plzeňská značka Cannor, za níž stojí dvojice zakladatelů Vladimír Pažitka a Adéla Voráčková. Svým zákazníkům nabízejí devět produktů, dva z nich právě s obsahem kanabidiolu (zakazníci je poznají díky tmavě zeleným lahvičkám).
Jak už název značky napovídá (“cann” je zkratka slova cannabis a “or” je francouzský výraz pro zlato), s výtažky z konopí počítají i do budoucna a v současné době již finišují práce na třetím produktu s obsahem CBD.

 

Česká stopa

 

S nápadem vyrábět kosmetiku z marihuany přišel před více než třemi lety Vladimír Pažitka po návratu z Irska, kde žil čtrnáct let. “Můj plán byl vyrábět kosmetiku v Česku a následně ji distribuovat do zahraničí,” vzpomíná, “problém byl v tom, že jsem ji neuměl vyrobit. Po měsících úvah jsem došel k názoru, že abych svůj sen změnil ve skutečnost, budu potřebovat skutečného odborníka.”

Ten se k němu v podobě Adély Voráčkové dostal vlastně náhodou. “Můj kamarád tehdy hledal přítelkyni a na doporučení svého kadeřníka se seznámil s Adélou. Z jejich rande sice nic nebylo, ale když jsem se mu zmínil, že potřebuji nějakého odborníka, co by uměl vyrobit kosmetiku, vzpomněl si, že Adéla pracovala jako laborantka. Tak jsem jí zavolal,” vypráví Vladimír, jak poznal svou budoucí obchodní partnerku.

Když zjistil, že Adéla vystudovala farmacii, pracovala v lékárně a přes tři roky na dermatologické klinice, bylo mu jasné, že našel přesně toho, koho potřeboval. Dvojice si plácla a značka Cannor byla na světě.

Adéla se stala nejen spoluzakladatelkou značky, ale i autorkou všech receptur. “Přírodní kosmetika mě zajímala už ve škole. Když jsem pak pracovala v lékárně a poznala jsem, co zákazníci chtějí, měla jsem jasno, jak by měl Cannor vypadat,” vypráví Adéla, která se rozhodla jednotlivé produkty postavit na jednoduchých receptech s minimem ingrediencí, které však budou maximálně účinné. “Pro mě bylo důležité, aby se člověk podíval na složení a okamžitě mu bylo jasné, o co jde,” říká.

Adéla navíc díky svým zkušenostem moc dobře věděla, jak se která látka zachová a co je k výrobě potřeba. “Vždycky je to stejné. Nejdřív mám myšlenku, pak si vše srovnám, a když jdu do laboratoře, už přesně vím, jaký produkt tam vznikne,” říká.
Když se ptám, jaký produkt byl ten úplně první, nevzpomene si. “Vůbec nemám tušení. Přeci jen už je to víc jak dva roky,” říká mi. “Bylo to ale relativně rychle. Z těch dvou let příprav nám nejvíc času zabralo papírování a vyřizování nejrůznějších povolení. Schvalovací proces běžné kosmetiky zabere zhruba tři měsíce. Nám to zabralo měsíců devět,” říká Vladimír, “byli jsme jednou z prvních značek, která se rozhodla v Česku používat v kosmetice CBD, a tak jsme museli Státní zdravotní ústav dlouho přesvědčovat, že nejsme žádní šarlatáni.”

Navíc pro zpracování konopí potřebuje člověk licenci pro práci s psychotropními látkami, kterou uděluje Ministerstvo zemědělství. Tím to ovšem nekončí. Pracoviště, kde se látka zpracovává, je pod kontrolou policie a přístup na něj má jen autorizovaný personál. I to je důvod, proč si Cannor zatím raději nechává látky z konopí extrahovat u externí firmy. “Sice používáme legální odrůdu technického konopí, která je certifikovaná a zaručuje, že v něm nikdy nebude víc než legální 0,3 % THC, ale problém je jinde. Když vezmete jednu tunu sušiny, která má 0,3% THC, té omamné látky bude po extrakci obrovské množství,” vypráví a odchází k papírovému pytli.

 

Nákupní košík
0
Košík
Přejít nahoru